sprawiedliwy handel

Świadoma konsumpcja coraz popularniejszym trendem wśród Polaków

Polacy mają coraz większą świadomość konsumpcyjną, również na temat fair trade. Wiemy, że można kupić owoce i warzywa, kawę i kakao z certyfikatem, ekologiczną pastę do zębów. Wiemy też, co zrobić z rzeczami, których już nie używamy oraz gdzie oddać zepsuty sprzęt. Wyjaśniamy, co to jest odpowiedzialna moda.

Kupuj odpowiedzialnie

Coraz częściej zauważamy proekologiczne zachowania wśród Polaków. Rośnie także nasza ekologiczna świadomość na temat m.in. ochrony naturalnego środowiska, segregacji śmieci i jej roli, zmian klimatycznych czy zasobów surowców naturalnych. Staramy się żyć świadomie, a zatem wybieramy przyjazne odpowiedzialnym konsumentom marki. Na topie są zatem marki oraz miejsca, które działają zgodnie z takimi trendami jak eko, fair trade i zero waste.

Miejsca realizujące postulaty świadomej konsumpcji

W celu świadomej konsumpcji powstają różne inicjatywy, m.in. wirtualne przewodniki po miejscach, które działają zgodnie z tym trendem. Między innymi realizują postulaty świadomej konsumpcji. Mogą to być sklepy, kawiarnie i klubokawiarnie sprzedające produkty ekologiczne i fair trade, lokale sprzedające rzeczy handmade lub pochodzące z recyklingu, miejsca, w których proponowane są usługi wymiany czy naprawy różnych rzeczy i sprzętów.

Działają one zgodnie ze zrównoważonymi wzorcami. Wiele z nich organizuje warsztaty, pokazy filmów, debaty czy imprezy kulturalne, a także prowadzi działalność informacyjną i edukacyjną. Są to miejsca działające zgodnie z odpowiedzialnymi wartościami, zaangażowane w ekonomię społeczną.

W całej Polsce jest coraz więcej miejsc, które promują sprawiedliwy i solidarny handel oraz prowadzą sprzedaż żywności ekologicznej. Są to kawiarnie, warzywniaki, sezonowe targowiska i inne miejsca, a także sklepy i punkty mające w ofercie naturalne kosmetyki.

Moda na odpowiedzialną modę

Rośnie też liczba miejsc, które zajmują się odpowiedzialną modą i up-cyklingiem zgodnie z ideą zero waste. Działalność może dotyczyć sprzedaży odzieży używanej, jej przeróbki, przetwarzania już niepotrzebnych banerów reklamowych w różnego rodzaju gadżety. Osobną grupą są miejsca przyjazne zwierzętom, czyli bary i sklepy wegańskie i wegetariańskie, zaangażowane w pomoc dla nich.

fot. 165106 / Pixabay