Podsumowanie – trendy w handlu detalicznym 2020

Trendy w handlu zawsze zmieniały się szybko, obecnie jednak są tak dynamiczne jak nigdy przedtem. Forbes opublikował 8 najważniejszych trendów w światowym detalu w 2020 r. – wybrała je ekspertka i konsultantka Natalie Berg. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich.

Detoks cyfrowy

Jednym z aktualnych trendów jest digitalizacja handlu, ale coraz popularniejsze są jednak zakupy, które pozwolą nieco zwolnić, odpocząć od ekranów i docenić moment. Centra handlowe stworzą prawdopodobnie strefy „cyfrowego detoksu”, powracają też tradycyjne księgarnie, które stają się miejscami spotkań i odpoczynku.

Ogromny sukces Amazona

Amazon to czołowy detalista świata, ale w ciągu dekady może spaść z tej pozycji i zmienić się w ofiarę. W toku są rządowe śledztwa antymonopolowe, klientów ubywa, a konkurencja rośnie.

Poczucie przynależności

Fizyczne sieci detaliczne w 2020 roku stawiały na doświadczenia – aby odróżnić zakupy stacjonarne od zakupów online. Starają się kreować poczucie przynależności w klientach, między innymi poprzez organizowanie różnych spotkań, wydarzeń, kursów czy warsztatów lub koncertów.

Świadoma konsumpcja

Świadoma konsumpcja stała się teraźniejszością. „Konsumpcja” ma różne negatywne konotacje, bo kojarzy się z niszczeniem planety. Producenci starają się wydłużać przydatność różnych produktów, naprawiać je, wykorzystywać podobnie.

Koniec tradycyjnego sprzedawcy?

Może bardziej zmiana. Pracownicy dopasowują się do klienta, co oznacza, że np. informacja o zrealizowaniu zamówienia może składać się z.. emoji. Warto jednak się przekonać, bo doświadczenie zakupowe staje się nową walutą. Głównym zadaniem pracowników powinno być dostarczenie satysfakcji zakupowej klientowi.

Doświadczenie zakupowe w e-commerce

Kupowanie online jest praktyczne, ale nie daje wielkiej radości – klient nie ma kontaktu z przedmiotami, nie może ich obejrzeć, zobaczyć zalet. Ma jednak inne korzyści – duży asortyment, dostępność 24h przez 7 dni w tygodniu, szybka i wygodna przesyłka. Tu jednak wiele mogą zmienić media społecznościowe – dzięki nim można nawiązać kontakt z pracownikami i doradcami sklepowymi.

Dostawy in-home

Opcja dostawy domu to nie wszystko – można zamówić coś do kuchni czy sypialni. Wraz z rozwojem sieci 5G inteligentne domy stają się standardem, a usługa in-home zyskuje na popularności. Szukamy wygody i zwracamy uwagę na jakość obsługi.

Opcje dostawy – lojalność klientów

Obowiązują konkretne standardy w realizacji dostaw – Amazon sprawił, że możliwa jest nawet dostawa w jedną godzinę. Mimo to szybkie dostawy nie są zgodne ze zrównoważoną gospodarką – warto przekonywać klientów do innych opcji, ale tańszych i mniej szkodliwych dla środowiska.

Źródło: forbes.com

Lena.k

fot. Wild0ze / Pixabay